3 grote Nederlandse steden werken samen met Vianova om de integratie van gedeelde mobiliteitsdiensten te optimaliseren

De steden Amsterdam, Utrecht en Eindhoven hebben ervoor gekozen samen te werken met het mobiliteitsdataplatform Vianova om een efficiënte en veilige integratie van nieuwe gedeelde mobiliteit te waarborgen. Met dit partnerschap helpt Vianova de drie Nederlandse steden hun samenwerking met mobiliteitsoperators te verbeteren door middel van data-inzichten.

Nederland is een van de meest geavanceerde landen op het gebied van duurzame mobiliteit. In een land waar meer dan de helft van de inwoners aangeeft minstens twee keer per week de fiets te gebruiken,, biedt de ontwikkeling van nieuwe gedeelde mobiliteit een aanzienlijk potentieel om de transportsystemen van steden verder te decarboniseren. Met alleen al in de hoofdstad meer dan 5.000 apparaten voor gedeelde mobiliteit en talrijke infrastructuren voor actieve mobiliteit, behoudt Nederland zijn status als pioniersland voor CO2-neutraal vervoer.

In samenwerking met mobiliteitsdataplatform Vianova willen de steden begrijpen hoe nieuwe duurzame vervoerswijzen kunnen worden ontwikkeld in aanvulling op het bestaande openbaar vervoeraanbod. Deze uitdaging kan niet worden aangegaan zonder een grondig begrip van de mobiliteitsgegevens die cruciaal zijn voor de uitvoering van overheidsbeleid dat de efficiëntie en veiligheid van het vervoerssysteem garandeert. Amsterdam, Utrecht en Eindhoven werken samen met Vianova om de communicatiekloof tussen overheden en mobiliteitsaanbieders te overbruggen. De steden willen het beste beleid en stedelijke planning voor nieuwe mobiliteitsdiensten definiëren dankzij bruikbare data-inzichten.

Vianova's Data Exchange

Deze inzichten zijn afgeleid van mobiliteitsdatafeeds die Nederlandse steden eenvoudig kunnen opvragen uit Vianova's Data Exchange, waar dataleveranciers verschillende dataverzoeken kunnen accepteren of weigeren, de use cases voor deze data kunnen visualiseren, etc. Alle mobiliteitsaanbieders in Nederland delen hun data al met steden via deze marktplaats, en meer vervoerders sluiten zich voortdurend bij de marktplaats aan en voegen feeds toe van verschillende industriële segmenten, waaronder autofabrikanten en Charge Point Operators (CPO). Dit zal steeds meer gebruiksmogelijkheden ontsluiten buiten het gedeeld beheer van micromobiliteit, waaronder verkeersveiligheidsinformatie, beheer van stoepranden en infrastructuurplanning.

Sinds begin 2022 helpt Vianova de drie Nederlandse steden bij het realiseren van verschillende use cases:

• Monitoring van bromfietsstromen naar en vanuit de aangrenzende steden van Amsterdam: ritten die buiten Amsterdam beginnen of eindigen zijn een van de populairste toepassingen van bromfietsen in de stad, goed voor 6 van de 12 populairste herkomst- en bestemmingscombinaties. De gemeente gebruikt het Vianova platform om deze trends te identificeren en inzicht te krijgen in de impact van deze in- en uitstroom op de totale vloot in de stad.
Gebruik van het Vianova-platform in de stad Amsterdam
  • Het ontwerpen van parkeerbeleid om de openbare orde in Utrecht te verbeteren: communicatie tussen de stad en haar mobiliteitsaanbieder, Tier, is cruciaal voor het succes van het gedeelde mobiliteitsprogramma. Utrecht gebruikt Vianova's tools om informatie te publiceren over de locatie van goedgekeurde parkeerzones voor fietsen en bromfietsen, en om Tier te waarschuwen wanneer apparaten buiten de grenzen worden geparkeerd om klachten van burgers te minimaliseren.
Gebruik van het Vianova-platform in de stad Utrecht
  • Een multimodale benadering van gedeelde mobiliteit in Eindhoven: met zowel fietsen als bromfietsen van verschillende aanbieders, gebruikt Eindhoven het Vianova platform om de relatieve impact tussen modaliteiten te begrijpen. Door het evalueren van statistieken zoals ritafstand, duur en frequentie, is de stad in staat om een beter beeld te krijgen van hoe de twee micro-mobiliteitswijzen verschillende niches dienen in het vervoersecosysteem van de regio.
Gebruik van het Vianova-platform in de stad Eindhoven

De Nederlandse steden lopen ook voorop in onderzoek naar het verduurzamen van vervoer. De gemeente Amsterdam is een van de eerste gebruikers van Vianova's nieuwe CO2-emissie monitoring en reductie tool. Deze nieuwe AI-functie vergemakkelijkt de dynamische verdeling van gedeelde wagenparken over meerdere modaliteiten. Het stelt steden in staat om beleid te identificeren dat zou helpen om de hoogste CO2-reductie te bereiken, afgewogen tegen andere prioriteiten van de stad. De tool biedt enorme mogelijkheden voor zowel vervoerders als steden om een zo efficiënt mogelijk transportsysteem te ontwerpen en tegelijkertijd de CO2-uitstoot te beperken.

Het Nederlandse mobiliteitsecosysteem baant de weg voor de ontwikkeling van nieuw beleid voor gedeelde mobiliteit en is zich er terdege van bewust dat deze revolutie niet mogelijk is zonder een uitgebreide en moeiteloze uitwisseling van gegevens. In die zin zijn Vianova's data platform en data uitwisseling toekomstbestendig gebouwd om de beste governance en transparantie binnen het ecosysteem mogelijk te maken. Bovendien werken de grootste steden van het land momenteel aan een nationale standaard voor mobiliteitsdata, het CDS-M formaat, die Vianova kan ondersteunen om het inzicht van de overheid en de managementopties van het mobiliteitsbeleid te verbeteren.

Opmerkingen voor de redactie

About Vianova

Vianova is het vertrouwde mobility intelligence platform voor mobiliteitsaanbieders en steden om CarbonZero en VisionZero te bereiken. Ons platform helpt meerdere klanten om groenere en veiligere straten te creëren en tegelijkertijd hun economische activiteiten te optimaliseren. Via haar platform en API suite bedient Vianova 100 steden, vervoerders en bedrijven over de hele wereld, waardoor jaarlijks 5 miljoen ton CO2 kan worden gecompenseerd. Vianova heeft kantoren in Parijs, Zürich, Londen, Berlijn en Dover (USA).

Persberichten in je mailbox

Over Vianova

Vianova is the data analytics solution to operate the mobility world.

From enabling regulation of shared mobility to transforming last-mile deliveries, and mapping road risk hotspots, Vianova serves governments and companies across the globe to change the way people and goods move.