Vianova samarbetar med Voi för att förbättra Stockholms mikromobilitetsnätverk

Mobilitetsdataplattformen Vianova fördjupar sitt samarbete med e-scooterföretaget Voi för att förbättra integrationen av delade mobilitetstjänster i Stockholms stad.

Den snabba utvecklingen av fria mobilitetstjänster i stadsmiljö – t.ex. e-scootrar och e-cyklar – kan vara ett tvåeggat svärd om den inte hanteras på rätt sätt. Stockholms stad ville ha ett nära och förtroendefullt samarbete med de olika operatörerna för att utvecklingen av dessa nya tjänster verkligen skulle lyckas. Genom detta samarbete kommer Vianova att tillhandahålla Stockholm sin centraliserade plattform för att bidra till att stadens gator hålls renare, säkrare och effektivare samtidigt som gällande regler implementeras.

Detta samarbete utgör en del i Stockholms strategi Vision 2030 och ambitiösa mål för att stödja stadens tillväxt. Eftersom trottoarhantering har blivit en utmaning för Stockholm är detta gemensamma projekt med Voi och Vianova ett logiskt inslag i insatserna för att förvandla vägar och gator till offentliga utrymmen istället för bara transportrutter. Stockholm är ett av Skandinaviens största storstadsområden och representerar en stor möjlighet att skapa en modell för smarta städer som andra städer i regionen kan följa.

Initiativet ligger även i linje med Stockholms stads ambitiösa mål att bli koldioxidneutrala senast 2040. Genom detta projekt vill Sveriges huvudstad öka mobilitetsoperatörernas medvetenhet så att de skapar ambitiösa projekt för att förbättra luftkvaliteten och vägsäkerheten i Stockholm.

• Johan Sundman på Trafikkontoret på Stockholms stad är nöjd över samarbetet: ”Tack vare samarbetet med Vianova kan Stockholms stad implementera omfattande hantering av vårt mobilitetsutvecklingsinitiativ och snabba på implementeringen av nya mobilitetstjänster till våra invånare. Samarbetet med Vianova och Voi ger oss mikromobilitetsplaner och digitala verktyg för att våra gator ska fungera bra. Delade e-scootrar utgör ett positivt inslag för våra invånare och underlättar vardagen, så en lösning för att skapa en säkrare och rikare miljö för rörlighet i stadsmiljö är välkommen.”
  • Thibaud Febvre, COO på Vianova, sammanfattar: ”Med stödet från Stockholms stad kan vi tillhandahålla en centraliserad lösning för att bidra till hantering och implementering av mikromobilitetssystem i hela staden. Stockholm har redan ett etablerat transportsystem i staden, men med tillägget av mikromobilitetstjänster kan staden göra det mesta möjliga av varje gata. Tack vare samarbetet med Voi kan vi snabba på utvecklingen av mobilitet i stadsmiljö och ge tillgång till olika typer av mikromobilitet, till exempel e-scootrar till alla, samtidigt som vi gör gatorna säkrare och grönare.”

Information till redaktörer

Om Vianova

Vianova har kontor i Paris, Zürich och London.

Om Voi Technology ​

Voi grundades i augusti 2018 och är ett svenskt mikromobilitetsföretag som erbjuder delning av elektriska scootrar i samarbete med städer och kommuner. Vi anser att e-scootrar kan vara centrala för att förändra hur människor rör sig i våra städer i framtiden. Och vi vill se till att omvandlingen sker på rätt sätt – genom verkligt innovativ teknik, öppen och transparent dialog med städer och myndigheter samt genom att anpassa våra produkter till lokala behov. Hoppa på en scooter när det behövs och kör vart som helst i staden på bara några minuter – helt koldioxidneutralt. Voi har varit ett koldioxidneutralt företag sedan januari 2020, har antagit FN:s mål för hållbar utveckling som referensramverk och har satt en tydlig agenda för att minska och kompensera utsläpp.

Kontaktuppgifter:

Thibaud Febvre, COO, [email protected], +33 6 08 84 41 67

Johan Sundman, Trafikkontoret, [email protected], +46 (0)8 508 26 027

Paula Santos, Senior PR Manager, [email protected], +44 776 220 2150

Få uppdateringar i din brevlåda

Genom att klicka på "Prenumerera" bekräftar jag att jag har läst och samtycker till Integritetspolicy.

Om Vianova

Vianova är en dataplattform som hjälper städer att bättre integrera och hantera delade, anslutna, elektriska och autonoma transportlösningar i stadsmiljö samt möjliggör bättre användning av stadens infrastruktur och främjar säkrare och mer hållbar mobilitet. Vianova har kontor i Paris, Zürich och London.